Úlohy k základom robotiky na ZŠ


Staré (pôvodné) úlohy

Deväť úloh ktoré vás prevedú základmi robotiky nezávisle od toho akého máte robota.
Jedná sa len o určité vodítko nie o detailné úlohy s riešeniami. 

Nasledujúce úlohy sú navrhnuté ako dlhodobejšie aktivity (1 úloha = cca 1,5 hodiny) použiteľné vo vyučovacom procese ale hlavne v mimoškolskej činnosti. Úlohy sú určitým vodítkom pre učiteľa a inšpiráciou pre žiakov. V žiakoch vybudujú základné zručnosti a kompetencie pre prácu s robotom. Veľký dôraz je kladený na ich univerzálnosť a sú teda použiteľné nezávisle od typu robota.

Učiteľ na začiatku vždy predstaví úlohu. Ideálne je vizualizovať správanie robota nejakým vhodným zmenšeným modelom (my sme používali lietadielko). Časová dotácia je veľmi individuálna a závislá na skúsenostiach žiakov, na veľkosti skupiny, na platforme robota ako aj na programovacom prostredí. Úlohy nie sú určené pre učiteľov bez akýchkoľvek skúseností s programovaním či robotikou.

Ak budete používať Lego Mindstorms EV3 odporúčame preštudovať si a používať program EV3 G oficiálne Lego Mindstorms Education EV3 Teacher Edition. Je zadarmo a obsahuje množstvo konštrukčných návodov, postupov, úloh, odporúčaní a pomôcok pre žiakov aj učiteľov. Žiaľ je iba v anglickom jazyku. 

Pár úloh nájdete aj v staršom článku pre NXT od pána Pavla Petroviča na https://www.researchgate.net/publication/268365817_VYUKA_PROGRAMOVANIA_POMOCOU_GRAFICKYCH_ROBOTICKYCH_PROGRAMOVACICH_JAZYKOV_PRE_ZACIATOCNIKOV_A_POKROCILYCH

Univerzálny robot FURO

Návrh konštrukcie univerzálneho školského robota so senzormi, s dvomi typmi ramien, kolesami, pásmi a prevodmi.

3. Nech sa hýbe sám!

Základné programovanie pohybov - obchádzania prekážok zatiaľ bez senzorov. 

6. Tretí motor? Na čo?

Na čo? Aby sme mohli uchopiť a preniesť predmet. 


9. Sleduj tú čiaru!

Robota naprogramujeme tak, aby dokázal sledovať čiernu čiaru pomocou jedného svetelného senzora.


1. Konštruuj!

Ak máme pracovať s robotom, je nutné si nejaké skonštruovať. 


4. Zrýchli ho ešte viac!

Opäť sa vrátime ku konštrukcii a to hlavne k ovplyvneniu rýchlosti pomocou výmeny kolies.

7. Prevody? V čom to robotovi pomôže?

Pochopíme, že na čo sú nám prevody a ako sa dajú použiť. 

Bonusové úlohy - niečo pre náročnejších

Zopár nápadov a inšpirácií pre ďalšie úlohy.

2. Ovládni ho!

Na úvod je dobré spoznať možnosti, rýchlosť a spôsoby otáčania robota. Využijeme na to diaľkové ovládanie. 

5. Choď kým...

Začneme používať senzory na identifikáciu prekážky a jej obchádzanie.

8. Robot v neviditeľnej ohrade

Robota udržíme v ohrade tvorenej čiernou páskou pomocou svetelného senzoru.

Základy robotiky na základnej škole
2017-2024
LEGO® je ochranná známka skupiny spoločností LEGO, ktorá túto stránku nesponzoruje, neautorizuje ani nepodporuje.
Vytvorené službou Webnode
Vytvorte si webové stránky zdarma! Táto stránka bola vytvorená pomocou služby Webnode. Vytvorte si vlastný web zdarma ešte dnes! Vytvoriť stránky