Úlohy k základom robotiky na ZŠ
Staré (pôvodné) úlohy
Deväť úloh ktoré vás prevedú základmi robotiky nezávisle od toho akého máte robota.
Jedná sa len o určité vodítko nie o detailné úlohy s riešeniami.
Nasledujúce úlohy sú navrhnuté ako dlhodobejšie aktivity (1 úloha = cca 1,5 hodiny) použiteľné vo vyučovacom procese ale hlavne v mimoškolskej činnosti. Úlohy sú určitým vodítkom pre učiteľa a inšpiráciou pre žiakov. V žiakoch vybudujú základné zručnosti a kompetencie pre prácu s robotom. Veľký dôraz je kladený na ich univerzálnosť a sú teda použiteľné nezávisle od typu robota.
Učiteľ na začiatku vždy predstaví úlohu. Ideálne je vizualizovať správanie robota nejakým vhodným zmenšeným modelom (my sme používali lietadielko). Časová dotácia je veľmi individuálna a závislá na skúsenostiach žiakov, na veľkosti skupiny, na platforme robota ako aj na programovacom prostredí. Úlohy nie sú určené pre učiteľov bez akýchkoľvek skúseností s programovaním či robotikou.
Ak budete používať Lego Mindstorms EV3 odporúčame
preštudovať si a používať program EV3 G oficiálne Lego Mindstorms Education EV3
Teacher Edition. Je zadarmo a obsahuje množstvo konštrukčných návodov,
postupov, úloh, odporúčaní a pomôcok pre žiakov aj učiteľov. Žiaľ je iba
v anglickom jazyku.
Pár úloh nájdete aj v staršom článku pre NXT od pána Pavla Petroviča na https://www.researchgate.net/publication/268365817_VYUKA_PROGRAMOVANIA_POMOCOU_GRAFICKYCH_ROBOTICKYCH_PROGRAMOVACICH_JAZYKOV_PRE_ZACIATOCNIKOV_A_POKROCILYCH
Univerzálny robot FURO
Návrh konštrukcie univerzálneho školského robota so senzormi, s dvomi typmi ramien, kolesami, pásmi a prevodmi.
3. Nech sa hýbe sám!
Základné programovanie pohybov - obchádzania prekážok zatiaľ bez senzorov.
6. Tretí motor? Na čo?
Na čo? Aby sme mohli uchopiť a preniesť predmet.
9. Sleduj tú čiaru!
Robota naprogramujeme tak, aby dokázal sledovať čiernu čiaru pomocou jedného svetelného senzora.
1. Konštruuj!
Ak máme pracovať s robotom, je nutné si nejaké skonštruovať.
4. Zrýchli ho ešte viac!
Opäť sa vrátime ku konštrukcii a to hlavne k ovplyvneniu rýchlosti pomocou výmeny kolies.
7. Prevody? V čom to robotovi pomôže?
Pochopíme, že na čo sú nám prevody a ako sa dajú použiť.
Bonusové úlohy - niečo pre náročnejších
Zopár nápadov a inšpirácií pre ďalšie úlohy.
2. Ovládni ho!
Na úvod je dobré spoznať možnosti, rýchlosť a spôsoby otáčania robota. Využijeme na to diaľkové ovládanie.
5. Choď kým...
Začneme používať senzory na identifikáciu prekážky a jej obchádzanie.
8. Robot v neviditeľnej ohrade
Robota udržíme v ohrade tvorenej čiernou páskou pomocou svetelného senzoru.